Jak być lepszym sprzedawcą we własnym Sklepie Odzieżowym




- Każdy właściciel  prowadząc sam osobiście sprzedaż lub szkoląc swoich sprzedaców powinien wiedzieć że bycie wyczulonym na potrzeby Klienta to najważniejsza cecha każdego szanującego się sprzedawcy, a nauka sprzedaży jest procesem a nie celem w sobie.

Nie bójmy się poznawać naszych Klientów, ich potrzeb i oczekiwań, to w końcu dzięki Nim jesteśmy tu gdzie teraz. Wrażliwośc i umiejętność słuchania to jedyny sposób aby dowiedzieć się czego oczekują . Gdy Klient przychodzi do naszego Sklepu jesteśmy w tym momencie w pełni przygotowani do sprzedaży.

1.  Obraz - Jak cię widzą tak cie piszą.

Psychologowie już dawno udowodnili że ludzie lubią to co podobne do nich, od zainteresowania po ubiór. Czemu świeżo upieczone mamy tak są wpatrzone w swoje dzieci, bo są podobne do nich w każdym calu.

Zastosujmy to w praktyce w naszym sklepie, zasada jest prosta, wyglądać tak jak to czego szuka nasz Klient. Jeśli prowadzimy sklep z Koszulami i Garniturami, warto by było ubrać personel w nienagannie wyprasowane koszule i spodnie w kant. Daje to poczucie dobranej kompozycji z naszą ekspozycją i świadczy o wizerunku naszego sklepu gdzie potencjalnym Klientem są osoby szukające odzieży do pracy biurowej,na specjalne okazje.

Podsumowanie: Wyglądaj tak jak to czego Klient Szuka i Wyglądaj przy tym dobrze :-)

2. Podejście - Traktuj Klienta tak jak sam chciałbyś być traktowany

Bądz zawsze otwarty i łatwo dostępny dla twoich Klientów. Chłodne powitanie i odprowadzenie go wzrokiem po sklepie na pewno zniechęci każdego do dalszych zakupów, zresztą kto mógłby spokojnie oglądać towar kiedy sprzedawca patrzy na niego bezinteresownym wzrokiem albo jest wpatrzony w monitor zamiast zająć się jego obecnośćią.

Uprzejmość, lekki kontakt wzrokowy, ciepły ton wymowy, cierpliwa odpowiedź na pytania Klienta są kluczem do tego aby nie tylko kupił ale także do nas wrócił po nową kolekcję. I pamiętajmy o uprzejmy zwrotach jak Dziękuje i Proszę. Zachowuj się tak jakby Klient był ( Bo tak jest ! ) jedynym powodem dlaczego jesteś w sklepie.

Podsumowanie: Sprzedawcy którzy traktują Klientów tak jakby sami chcieli być traktowani osiągają znacznie lepsze wyniki sprzedaży.

3. Empatia - Odpowiednia dobrana energia to podstawa.

Rozwiń swoje zdolności empatyczne, poprzez wyczucie nastroju i poziomu energi twojego Klienta.

Jeśli do sklepu wchodzi osoba która jest z natury osobą niesmiałą i  spokojną może ona zostać zniechęcona  przez zbyt energicznego i agresywnego sprzedawcę. Klienci którzy są aktywni społecznie będą chętnie chcieli nawiązać rozmowę o ich zapotrzebowaniach. Adaptujmy się do osobowości naszych Klientów aby mogli poczuć się komfortowo, co z pewnością ułatwi im zakup w sklepie.

4. Język Korzyści

Skupmy się na tym aby rozwiązać problemy naszych Klientów, pokazać im zalety naszego produktu, jego wizerunek i w jakich sytuacjach może mu być potrzebne. Pokażmy że jest on mu potrzebny.

Zwykły Opis:
Koszulka - 100% Bawełna

Opis Korzyści
Koszulka - 100% Bawełna oddychalna, idalnie dopasowywuje się do ciała, czuj się komfortowo w każdej sytuacji.

Zwykła Wystawa
Torebka na białym podeście z opisaną ceną.

Wystawa Korzyści
Torebka ustawiona na białym podeście, gdzie po boku kompozycyjnie dołożono dodatki jak szal i rękawiczki które idealnie pasują do torebki. W tle napis : " Idealne na niespodziewane wyjścię w piątek wieczór "

Zrozumiano ? :-) Język korzyści to pokazanie potrzeby Klienta, impulsowe pokazanie że właśnie potrzebuje tego produktu w tym momencie. Sami zdecydujcie który opis na was bardziej działa.

To oczywiście bardzo uproszczenie zagadnienia które rozwiniemy wkrótce osobnym pełnym artykułem.


5.  W czym mogę pomóc - 90% Klientów odpowiada "Dziękuje rozglądam się"

Jest to praktycznie najgorsze z możliwych pytań jakie możemy zadać Klientowi który dopiero co wszedł do naszego sklepu, większośc z nas samych również automatycznie reaguje w ten sposób więc nie spodziewajmy się że nasi Klienci będą inni.

Na sam początek wraz z wejściem Klienta do sklepu wystaczy uprzejme Dzień Dobry i szczery uśmiech jako ciepłe powitanie, dajmy mu czas na spokojne rozejrzenie się po sklepie.

- Jeśli Klient sam nie podejdzie do nas z pytaniem, należy samemu zaobserować czy np nie szuka rozmiaru, rodzaju, koloru:

" Witam, ten żakiet jest w rozmiarze od 48 do 52, proszę mi podać swój rozmiar to przyniosę odpowiedni"

" Widzę że szuka Pan koszule w kolorze czerwony, tutaj mamy wszystkie modele w tym kolorze a także tutaj w tym akcencie"

Klient przymierza krawat pod swój garnitur - " Do Szarej marynarki proponowałabym błękitną tonację idealnie podkreślająca profesjonalizm jeśli ma być do pracy , lub czerń z błękitnymi kropkami jeśli szuka Pan czegoś bardziej wyszukanego na wieczór "

Sztuka to naturalne wejście w rytm Klienta, tak aby nie zburzyć go standardowo wyklepanymi formułkami, bądzmy inni niż wszyscy, bądzmy lepsi :-)




Komentarze

Popularne posty z tego bloga